حکم عادلانه

به امید اینکه روزی در جهان تمامی قضاوتها عادلانه باشد و حقی از هیچ موجودی باطل نشود.

حکم عادلانه

به امید اینکه روزی در جهان تمامی قضاوتها عادلانه باشد و حقی از هیچ موجودی باطل نشود.

حکم عادلانه
  • ۰
  • ۰

طلاق توافقی: طلاقی است که در آن زوجین در تمام زمینه های مربوط به زندگی مشترک اعم از مهریه ، نفقه ، جهیزیه ، حضانت فرزندان در صورت بودن فرزند و ……. توافق کردههه و دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش را به دادگاه تقدیم می کنند .

به عبارت دیگر ساده ترین شکل وقوع طلاق زمانیست که زن وشوهر بر سر مسأله طلاق توافق داشته داشته باشند و دیگر مایل به ادامه زندگی با یکدیگر نباشند .

این نوع طلاق به طلاق توافقی معروف است .

مراحل و چگونگی انجام طلاق توافقی :

در طلاق توافقی زوجین هر دو متقاضی طلاق بوده و در کلیه امور با یکدیگر توافق نموده اند که باید با مراجعه به دادگاه خانواده یا توسط وکلای خود اعلام توافق خود را در اموری همچون ( وصول یا بذل مهریه ، نفقه ایام زوجیت و عده ، حضانت فرزند ، ملاقات فرزند ، شیوه استرداد جهیزیه ) و سایر حقوق دوران زوجیت به دادگاه جهت ثبت در پرونده تقدیم کنند . برای اجرا شدن صیغه طلاق ، اخذ گواهی عدم امکان سازش الزامی است . البته دادگاه پس از بررسی موضوع مسأله را به داوری ارجاع می دهد و پس از کسب نظر داوران مبادرت به صدور حکم می کند .

دادگاه هنگام صدور گواهی عدم امکان سازش، باید اطمینان حاصل کند که زوجه باردار نیست و رویه قضایی در این خصوص آن است که زوجه برای معاینه و صدور گواهی به پزشک مورد اعتماد معرفی می شود. مدّت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر خانه رسمی در قانون جدید حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ سه ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی شدن رأی است و اگر تا پایان آن مدت طرفین یا یکی از آنها جهت ثبت آن به دفتر خانه مراجعه نکند گواهی مذکور از درجه اعتبار ساقط است.

برای اطلاعات بیشتر چگونه طلاق توافقی بگیریم را ببیندید.

اقسام طلاق :

۱-طلاق رجعی

طلاقی است که برای شوهر در مدت عدّه حق رجوع است ، این حق جزء اختیارات شوهر است و برای زن چنین حقّی در نظر گرفته نشده است .

۲-طلاق بائن

طلاقی است که در آن در مدت عدّه برای شوهر حق رجوع نیست واقسام  مختلف دارد .

برای اطلاعات بیشتر چگونه توافقی طلاق بگیریم را ببینید.

انواع طلاق بائن :

۱-طلاقی که قبل از زناشویی واقع شود .

۲-طلاق زن یائسه

۳-طلاق خلع و مبارات

۴-سه طلاق

نکته : هرچند در قانون از طلاق توافقی تعریفی به میان نیامده است، امّا قضات  دادگاههای خانواده معمولاً  آنرا به لحاظ قانونی با مواد مربوط به طلاق خلع توجیه می کنند.


  • ۹۶/۰۱/۰۸
  • مریم قدوسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی