اگر قصد شکایت از کارفرما خود را در اداره کار و امور اجتماعی دارید ، اگاهی از قوانین کار کمک شایانی به شما می کند تا با اخرین تغییرات قانون کار اشنا شوید ،مثلاً در این روند نمی دانستم که مرخصی های سال های قبل به نسبت 7 روز به سال بعد اضافه می شود !!! این تجربه عملی من در این باره است امیدوارم ابهامات و سوالات شما را پاسخ دهد :
ابتدا :: شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود را پیدا کنید (( مرکز بیمه تامین اجتماعی شما ارتباط مستقیمی با اداره کار و امور اجتماعی دارد )) ، سپس از همین طریق شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا خواهید کرد
دوم :: به اداره کار مربوطه بروید و از واحد ارجاع ان یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان بگیرید (( دریافت نامه خیلی مهم است ))
سوم :: نامه را بگیرید و به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که شما از انجا ثبت نام بیمه را انجام دادید بروید ، و مرحله به مرحله سوابق بیمه خود را جمع اوری کنید (( جمعا یه 2-3 ساعتی زمان می برد چون مراجعه کننده ممکن است زیاد باشد ))
چهارم :: سوابق را به اداره کار ببرید ، واحد ارجاع بروید ، فرم های دادخواست را دریافت کنید این فرم حاوی پرسش اطلاعات شخصی شما ، محل کار ، و دلایل تنظیم دادخواست را نمایش می دهد که شما در پایین ان علت دادخواست یا شرح دادخواست را می نویسید
پنجم : اداره کار نامه ای را با توجه به دادخواست شما به عنوان " نامه سازش " می دهد و از شما می خواهد که انرا به کارفرما بدهید تا در جلسه سازش که معمولاً 2 هفته زمان می برد تا برگزار شود ، بدهید تا انها در جریان کار قرار بگیرند
ششم :: جلسه سازش در همان اداره کار انجام می شود و دو طرف دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ابراز می کنند و اگر به نتیجه برسند ، دامنه شکایت به پایان می رسد و اما اگر به هر دلیلی مثلاً کارفرما به جلسه سازش نیامد یا اینکه سازشی حاصل نشد کار به جلسه " تشخیص " می رسد
هفتم :: جلسه تشخیص معمولا به فاصله دو هفته بعد از جلسه سازش صورت می گیرد ، نامه تشخیص به کارگر و کارفرما توسط اداره کار ابلاغ می شود . در جلسه تشخیص رای ای که کارشناسان در جلسه سازش صادر کرده اند به 2 طرف ابلاغ می شود ، اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند ، به جلسه " حل اختلاف " پرونده ارجاع می شود
هشتم :: جلسه " حل اختلاف " اخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است ، دو طرف حاضر و مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده مطرح می کنند . سپس رای نهایی صادر می شود
نکات : 1- معمولاً سعی کنید با یک مدرک یا سند دادخواست شکایت را مطرح کنید مثلاً حقوق و پاداش - سنواتی که دریافت نکردید را حتماً با علت ذکر کنید ، 2- بخش اطلاعات در اداره کار شما را در صورت نیاز به راهنمایی کمک خواهد کرد ، همچنین در کارگزاری های بیمه تامین اجتماعی بخش مشاوره برای ارباب رجوعان تعیین شده است 3- اگر با دلایل و اسناد معتبر دادخواست را تنظیم کنید 100 درصد در محکمه پیروز خواهید بود و کارفرما چاره ای جز قبول رای صادره اداره کار ندارد 4- در صورت سرباز زدن کارفرما هنگام اجرای حکم ، شما می توانید نامه اجراییه را از واحد بایگانی اداره کار بگیرید و به شعبه قضایی که انها راهنمایی می کنند مراجعه و انها برای شما یک مامور را برای گرفتن حقتان در اختیارتان قرار می دهند که البته در 1 درصد مواقع کارفرمایی انقدر مقاومت از خود نشان می دهد که بخواهد کار به مامور قضایی برسد !!!
اصلا نگران نباشید همیشه حق به حق دار می رسد. کمی باید صبور باشید اما مسلما کارفرما نمی تواند حق شما راضایع کند. قانون از شما حمایت می کند.