حکم عادلانه

به امید اینکه روزی در جهان تمامی قضاوتها عادلانه باشد و حقی از هیچ موجودی باطل نشود.

حکم عادلانه

به امید اینکه روزی در جهان تمامی قضاوتها عادلانه باشد و حقی از هیچ موجودی باطل نشود.

حکم عادلانه
  • ۰
  • ۰

هر چند که ساختار نام دامنه و url  به عنوان یک بخش مهم در سئو از مدت ها پیش مطرح بوده و مقالات زیادی در این زمینه منتشر شده ، قصد دارم تا یکی از نوشته های چکیده و اصولی در این زمینه را از سایت MOZ  به شما ارائه کنم . طبق نظر نویسنده متذکر میشوم که ممکن است پیاده سازی تمامی موارد برای تمام صفحات کار بسیار پیچیده و زمانبری باشد، بنابراین این نکات یک راهنماست که ” می بایست تا حد ممکن به آن پایبند بود ” و الزام پیاده سازی کامل ندارد. موتورهای جستجوی پیشرفته امروزی راه درازی را در توسعه طی کرده اند و از پس بسیاری از مشکلات تکنیکی بر می آیند اما بازهم این قانون سئو برقرار است ” هر چه ما کارها را برای آن ها ( همینطور بازدید کنندگان ) ساده تر کنیم؛ نتایج بهتری به دست خواهیم آورد”

# ۱-تا جاییکه ممکن است از یک دامنه یا دامنه فرعی استفاده کنید

سخت میشه اثبات کرد که اثر اینکار چقدر خواهد بود  و یا نمونه هایی از دنیای واقعی آورد که با بردن بخشی از مطالب  از دامنه اصلی به یک دامنه فرعی ترافیک ورودی از دست رفته باشد و یا برعکس با انتقال نوشته های یک دامنه فرعی به ریشه سایت ترافیک افزایش پیدا کرده باشد ، اما فرضیاتی وجود دارد که موتورهای جستجو در انتقال رتبه بین دامنه اصلی و دامنه فرعی دچار مشکلاتی هستند.

این یه پیشنهاد الزامی نیست و در صورتی که راه بهتری برای شما وجود ندارد ؛ مجبور به اجرای آن هستید. اما پیشنهاد ما به شما استفاده از مسیر یک پوشه در دامنه اصلی به جای استفاده از دامنه های فرعی است. مثلا : به جای استفاده از http;//blog.yourdomain.com ما http://yourdomain.com/blog را توصیه میکنیم . به نظر ما در این فرمت دامنه اصلی شما میتواند از تاثیر مثبت رنک مطالب وبلاگ شما بهره مند شود.

برای مطالعه ی کاملتر این مطلب می توانید this recent Whiteboard Friday on the topic  را دنبال کنید.

# ۲- هرچه url برای انسانها خواناتر باشد، بهتر است

شاید زیاد غافلگیر کننده نباشد که دامنه های خواناتر برای کاربران ، برای موتورهای جستجو نیز بهتر است. بهرحال همواره دسترسی پذیری مزیت سئو به شمار میرفته ولی امروز اهمیت این مساله با توجه به توانایی موتورهای جستجو در تحلیل فیدبک مخاطبان و درک جذابیت و عدم جذابیت یک محتوا برای آنها ، بسیار چشمگیر شده.

هرچند که خوانایی یک مفهوم ذهنی است در شکل سعی شده تا به درک آن کمک شود:

urlreadability

الزام به روشن و تمیز بودن آدرس ممکن است در همه اجزای آن قابل پیاده سازی نباشد اما بهتر است که اقلا به سادگی فهمیده شود و دقیق تر به موضوع اصلی برگه اشاره داشته باشد.

# ۳- کلمات کلیدی در url: همچنان یک گزینه با ارزش است

ایده استفاده از کلمات کلیدی برگه ها در آدرس برای رنک و رتبه بهتر به چند دلیل همچنان یک ایده پرمغز است.

نخست اینکه، استفاده از کلمات کلیدی در url به مخاطبانی که از طریق شبکه های اجتماعی ، ایمیل و یا کلیک روی لینک شما در حال بازکردن برگه مورد نظر هستند کمک میکند تا بدانند با چه محتوایی مواجه خواهند شد. توجه کنید که در عکس زیر چگونه با قرارگرفتن موس روی لینک مورد نظر در گوشه چپ-پایین صفحه url نمایش داده میشود.

کلمات-کلیدی-آدرس

دوم اینکه خیلی وقت ها ممکن است آدرس شما برای ارجاع کپی شده و در نوشته ای چسبانده شود. وقتی هیچ کلمه ای به عنوان کلمه پیوند وجود نداشته باشد ، خود آدرس به عنوان کلمه پیوند بکار خواهد رفت (البته این شکل از ارجاع نیز برای افزایش رتبه روش قدرتمندی است).

anchor text

سومین و آخرین نکته اینکه کلمات کلیدی درون آدرس در نتایج جستجو نمایش داده میشوند، و تحقیقات نشان داده که آدرس برگه ها یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب توسط بازدیدکنندگان به شمار میرود.

کلمه کلیدی در آدرس

 # ۴- چند آدرس که به یک محتوا میرسند

اگر دو آدرس دارید که به یک محتوا میرسند ، بهتر است با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ ( در حالتی که دلیلی برای این تکرار محتوایی وجود ندارد ) و یا “rel=”canonica (در حالتی که نسخه های جدا برای کاربرد متفاوت نظیر نسخه مناسب برای پرینت لازم است ) آن ها را استاندارد سازی کنید.

تکرار محتوا هرچند که جز موارد نقض قانون موتورهای جستجو به شمار نمیرود ( مگر در حالتی که شما اقدام به تکرار در مقیاس وسیع کرده باشید ) اما از طریق شکستن فیدبک بین صفحات مختلف شما باعت تقسیم رتبه بین برگه های همسان میشود و از این طریق به ترافیک شما لطمه خواهد زد، در واقع شما به رقابت با خود پرداخته اید. اگر فرض کنیم برگه یکم دارای پتانسیل رتبه x باشد و برگه دوم که تکرار برگه یکم است نیز همین میزان قابلیت در دریافت رتبه را داشته باشد با استاندارد سازی شما قابلیت دریافت رتبه برای برگه یکم را تقویت میکنید.

 # ۵- تاحد ممکن از پارامترهای متغییر در آدرس استفاده نکنید

به عکس زیر نگاه کنید، این شکل آدرس دهی روش بدی است:

پارامتر دینامیک آدرس

تا جایی که برایتان ممکن است از پارامترها در آدرس استفاده نکنید. اگر از بیش از دو پارامتر در آدرس های خود استفاده میکنید ، بدون شک می بایست روی تغییر آدرس های خود به استاتیک ، قابل خواندن و متنی سرمایه گذاری کنید.

بیشتر سیستم های تولید محتوا از سال های قبل به این سمت حرکت کرده اند اما همچنان برخی عقب مانده اند. از ابزارهایی مانند mod_rewrite  و ISAPI rewriteو یا URL Rewrite Module برای(IIS) در انجام اینکار بهره بگیرید.

در دنبال کردن کلیک ها از برخی پارامترهای پویا استفاده میشود ( نظیر آنچه در برخی از ابزارهای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل Buffer استفاده شده ) به طور کلی اینکار مشکل بزرگی ایجاد نمی کند شاید مهمترین اشکالات ریخت بد و طولانی شدن آدرس هاست. انتخاب بین تاثیر مثبت پیگیری کلیک ها و نتایج منفی آن را به شما وا می نهیم.

مطالعه ی ۲۰۱۴ RadiumOne study suggests بیان می کند که اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی ( که تاثیر مثبت اما غیر مستقیم بر سئو دارد ) که به طور مستقیم با سایت و محتوای مربوطه ارتباط دارد از -آدرس های کوتاه شده بدون برند شما- با ارزش تر است.

# ۶-کوتاهتر>بلندتر

همواره بیان میشود که آدرس های کوتاهتر اولویت دارند. لازم نیست خیلی تلاش کنید تا آدرس شما کوتاه و کوتاهتر بشود. اگر آدرس های فعلی در حد ۵۵-۶۵ کاراکتر هستند ابدا نگران طول آن ها نباشید. اما اگر آدرس های شما از صد کاراکتر تجاوز میکند بد نیست به فکر بازنویسی آنها باشید.

طول آدرس برای موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ هیچ مشکلی ایجاد نمیکند و آنها به راحتی میتوانند آدرس های طولانی را پردازش کنند. مشکل طول آدرس بیشتر مربوط به تجربه کاربر است. آدرس های کوتاهتر راحت تر تجزیه میشوند ، راحت تر کپی میشوند ، راحت تر اشتراک گذاری و درون گذاری (embed ) میشوند و همه اینها باعث توزیع گسترده تر و در نهایت تقویت آدرس میشود.

# ۷- اگر مفهوم منتقل میشود، آدرس و عنوان برگه ها را هماهنگ کنید

این به این معنا نیست که عنوان را با آدرس به طور کامل یکسان کنید ، بلکه با انتخاب بخشی از عنوان که گویای مفهوم باشد آدرس را بسازید. فرض کنیم عنوان برگه “نورپردازی و یکسان سازی اجزاء بصری در هایپر مارکت ها” باشد ، میتوانیم آدرس را اینگونه بسازیم “نورپردازی-هایپر-مارکت-ها”.

هماهنگی آدرس و عنوان برگه می تواند تاثیر معناداری بر ادراک مخاطب در اینکه با چه چیزی مواجه خواهد شد، داشته باشد. به همین دلیل است که درباره ی پاراگراف بندی درون نوشته ها هم همواره تاکید داریم تا ارتباط معناداری میان تیترهای درون نوشته ( که گاهی در نتایج جستجو نمایش داده میشوند ) و عنوان برگه وجود داشته باشد. به این ترتیب یکی ( عنوان ) در مخاطب انتظار ایجاد میکند، و دیگری ( عنوان های درون برگه ) انتظار مخاطب را برآورده میکند.

نمونه ای از این کار را در عکس زیر میبینید. در عکس دو آدرس به اشتراک گذاشته شده در فیسبوک نمایش داده شده در اولی به هیچ وجه مشخص نیست که شما با چه چیزی در آنجا مواجه خواهید شد فقط میدانیم که خبری از BBC لینک شده اما چیز بیشتری نمیدانیم. در دومی اما به لطف ساختار مناسب آدرس در psmag.com به روشنی مشخص است که با مقاله در باره ی چیست .

کلمات-کلیدی-در-تیترها

در گام بعدی و با کلیک روی لینک دوم با تصویر زیر روبرو خواهیم شد که بازهم عنوان اصلی دقیقا با آدرس برگه هماهنگ است.

سئو عنوان

ما نیز باید همین شیوه را در ساخت آدرس و عنوان نوشته های درون برگه دنبال کنیم.

# ۸- لزومی برای بکار گیری حروف ربط در url وجود ندارد

اگر عنوان برگه شما دارای حروف ربط ( در، با ، از ، تا و…) است ، لازم نیست آنها را در آدرس بکار ببرید. البته استفاده از آنها اشکالی ایجاد نمی کند اما کمک می کند تا آدرس کوتاهتر و با قابلیت خوانایی بالاتری برای اشتراک گذاری داشته باشیم. انتخاب را برای شما آزاد میگذاریم تا میان آدرس کوتاهتر و خواناتر بسته به موقعیت یکی را برگزینید.

مثلا روی همین برگه ای که در حال مطالعه ی آن هستید من یکی از “در” ها را برای حفظ خوانایی url  نگه داشته ام ، و در ضمن آدرس هم خیلی طولانی نشده.

# ۹- پرهیز از بکارگیری کاراکترهای بدریخت علامت گذاری

* نکته در مورد url های فارسی انجام اینکار به طور صد در صدی ممکن نیست ، اما ما آن را مطرح میکنیم تا بتوانید از آن در بخش انگلیسی url بهره ببرید.

گروهی از کاراکترهای علامت گذاری وجود دارند که بکارگیری آنها  آدرس را زشت و ناخوانا میکند. بهتر است این کاراکترها را از آدرس حذف یا اقلا مقدار آنها را کنترل کنید. در زیر لیستی از کاراکترهای مجاز و غیرمجاز آورده شده ، برای مطالعه ی دقیق تر و عملی می توانید مقاله ی list of safe vs. unsafe characters available on Perishable Press را مطالع کنید.

کاراکترهای غیرمجاز

این دسته از کاراکترها نه تنها خوانایی آدرس را کم می کنند بلکه ممکن است در برخی مرورگرها و یا خزنده های موتورهای جستجو لینک های شکسته ایجاد کنند.

# ۱۰- گام های ریدایرکت را به دو یا کمتر محدود کنید

فرض کنیم که آدرس الف به آدرس ب ریدایرکت شود، این بد نیست . حال فرض کنیم آدری ب به آدرس پ ریدایرکت شود هنوز همه چیز خوب پیش میرود ( هرچند بهتر بود که آدرس الف مستقیما به آدرس پ ریدایرکت میشد ) ، حال اگر رشته ی ریدایرکت ها یک گام دیگر به جلو برود میتواند برای شما مشکل ساز بشود.

معمولا گفته می شود که موتورهای جستجو این گام های متوالی را دنبال میکند. اما انها بر خلاف گذشته اعلام کرده اند که ممکن است سیگنال های رتبه را به طور کامل برای این صفحات دنبال نکنند و این صفحات را در اولویت پایین تری قرار دهند.

مشکل بزرگتر البته مرورگرها و کاربران واقعی هستند؛ که دچار کندی شده و یا در دستیابی با مشکل مواجه شده اند ( مرورگرهای موبایل به طور ویژه با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد ) . کمترین ریدایرکت را داشته باشید تا به دردسر نیفتید.

# ۱۱- پوشه کمتر زندگی بهتر

آدرس زیر را در نطر بگیرید:

randswhisky.com/scotch/lagavulin/15yr/distillers-edition/pedro-ximenez-cask/750ml

حالا آن را به این آدرس تغییر دهید:

randswhisky.com/scotch/lagavulin-distillers-edition-750ml

این / ها (پوشه های فرعی ) الزاما روی کارایی تاثیر منفی ندارند اما ممکن است هم کاربران و هم موتورهای جستجو را در تشخیص عمق سایت شما به اشتباه بیاندازند و نیز ویرایش آدرس را با مشکل جدی روبرو کنند( به ویژه در بسیاری از سیستم های تولید محتوا) .

این مورد هم از مواردی است که نیازمند انتخاب و قضاوت خود شماست و فشار و اولویت بالایی ندارد.

# ۱۲- از # برای ساختن آدرس محتوای مستقل استفاده نکنید

از قدیم از کاراکتر # برای فرستادن بازدید کننده به قطعه ی خاصی در صفحه استفاده میشده، مثل این جدول قیمت اینترنت . از # همچنین میتوان به عنوان کاراکتر ردگیری نیز استفاده کرد مثل این یکی randswhisky.com/lagavulin#src=twitter  به جز این دو مورد استفاده از این کاراکتر برای ارجاع به یک محتوای مستقل کاملا ایده ی بدی است.

اسثنائاتی وجود دارد مثل این یکی که توسط گوگل برای توسعه دهنده هایی که در جستجوی استفاده از هش بنگ ( hashbang ) در آجاکس  هستند در نظر گرفته شده ، اما حتی این مدل هم به اندازه کافی تمیز و کاربر محور نیست و از نظر وضعیت سئو جایگزین یک آدرس استایک تمیز نخواهد بود. سایت هایی مثل آمازون و توئیتر با تغییر از آدرس های پیچیده و متکی به هش و هش بنگ منافع زیادی بردند ، اگر برایتان مقدور است از آن اجتناب کنید.

# ۱۳- حواستان به حساسیت به کوچک/بزرگ بودن حروف باشد

اگر از IIS مایکروسافت استفاده میکنید مشکلی نخواهید داشت. اما اگر هاست شما یه هاست لینوکسی باشد میتوانید به دردسر بیوفتید چرا که لینوکس در تفسیر آدرس حروف کوچک و بزرگ را جدا از هم در نظر میگیرد. آدرس http://websyt.ir/ABC را فرض کنید در یک هاست/سرور لینوکسی این میتواند با آدرس http://websyt.ir/aBC کاملا متفاوت باشد در حالیکه در IIS اینطور نخواهد بود.

case sensitive linux

در یک حالت ایده آل شما انتظار دارید که تمام آدرس هایی که دارای حروف کوچک/بزرگ اشتباهی هستند به یک آدرس درست ریدایرکت یا canonical شوند برای این منظور استاندارد rewrite htaccess میتواند به شما کمک کند تا از مشکل بیرون بیایید.

# ۱۴- خط فاصله و زیرخط بهترین جداکننده های کلمات در url هستند

بر خلاف چند سال قبل، امروزه موتوهای جستجو به خوبی توان پردازش _ را پیدا کرده اند و دیگر نیازی نیست نگران استفاده از آن در ساختار آدرس خود باشید. خط فاصله و زیر خط بهترین کاراکترها برای جدا کردن کلمات در آدرس هستند.

فاصله نیز قابل قبول است اما به دلیل تفسیر بد تا ۲۰% از میزان خوانایی آدرس شما را می کاهد. تا حد امکان از فاصله خالی استفاده نکنید ( در اغلب CMS های امروزی اینکار به سادگی قابل انجام است ).

# ۱۵- تکرار ناشیانه کلمات کلیدی امتیاز آور نیست

تصویر نتیجه جستجوی زیر را در نظر بگیرید، همانطور که می بینید کلمه ی “canoe puppies” چند بار در آدرس تکرار شده . اینکار امتیز ویژه ای ندارد و ممکن است باعث شود تا برخی جستجو کننده ها با تصور هرز بودن لینک را کلیک نکنند.

تکرار کلمه کلیدی

تکرار کلمه کلیدی در آدرس رنک شما را افزایش نخواهد داد و موتورهای جستجوی پیشرفته مدتهاست که از این نقطه رد شده اند. بنابراین شانس خود را برای کلیک شدن و افزایش رنک با اینکار ناشیانه از دست ندهید.

  • ۹۶/۰۴/۲۲
  • مریم قدوسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی