حکم عادلانه

به امید اینکه روزی در جهان تمامی قضاوتها عادلانه باشد و حقی از هیچ موجودی باطل نشود.

حکم عادلانه

به امید اینکه روزی در جهان تمامی قضاوتها عادلانه باشد و حقی از هیچ موجودی باطل نشود.

حکم عادلانه

۱۵ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 می‌خواهید پرسنل اخراج کنید، می‌خواهید استعفا دهید یا اینکه به پایان مدت قرارداد خود نزدیک شده‌اید؟ از چند و چون این وضعیت‌ها چه اطلاعاتی دارید؟ وزارت کار پاسخ سوالات شما را می‌دهد.

کارگری دارای چند فقره قرارداد کار مدت موقت با کارفرما است. در آخرین قرارداد و در هنگام قطع رابط سوابق کارکرد وی به چه نحوی محاسبه می‌شود؟ اگر مجموع چند فقره قرارداد به یکسال نرسد آیا مشمول اخذ سنوات خدمت می‌شود؟
در قراردادهای مدت موقت اعم از قراردادهای زیر یک سال و یک سال یا بیشتر چنانچه بعد از خاتمه هر قرارداد تسویه حساب قطعی همراه با پرداخت سنوات خدمت انجام شده باشد به هنگام ختم همکاری ادعای سوابقی که بابت آن تسویه حسب صورت گرفته مورد پیدا نمی کند.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

اگر قصد شکایت از کارفرما خود را در اداره کار و امور اجتماعی دارید ، اگاهی از قوانین کار کمک شایانی به شما می کند تا با اخرین تغییرات قانون کار اشنا شوید ،مثلاً در این روند نمی دانستم که مرخصی های سال های قبل به نسبت 7 روز به سال بعد اضافه می شود !!! این تجربه عملی من در این باره است امیدوارم ابهامات و سوالات شما را پاسخ دهد :

ابتدا :: شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود را پیدا کنید (( مرکز بیمه تامین اجتماعی شما ارتباط مستقیمی با اداره کار و امور اجتماعی دارد )) ، سپس از همین طریق شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا خواهید کرد 

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

این روزها تلفن همراه جزیی از زندگی ما شده و به موازات استفاده از آن، حوادثی که در راستای همراه داشتن این وسیله برای مردم رخ می‌دهد، نیز رو به افزایش است..

مسیر قانونی برای ردیابی تلفن همراه مسروقه - مقررات حاکم در حوزه تلفن همراه - نحوه دریافت ریز مکالمه تلفن همراه - پاک کردن اطلاعات از روی موبایل - چگونه اطلاعات موبایل را کاملا از بین ببریم .

 این روزها تلفن همراه جزیی از زندگی ایرانی‌ها شده است و به موازات استفاده از آن، حوادثی که در راستای همراه داشتن این وسیله برای مردم رخ می‌دهد، نیز روبه افزایش است. کم نیستند افرادی که حین صحبت با تلفن همراه طعمه سارقان ( مقالات مرتبط با سارق - سوالات مرتبط با سارق ) شده‌اند و حداقل آسیبی که به آنان وارد شده از دست دادن مالشان است.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

بـرای ایـن سوال می‌توان دلایل حقوقی فراوانی را ذکر کرد، اما شاید دلیل ساده‌اش این باشد که اگر قرار بــر رعــایــت مــاده 2 قـانـون اجـرای محکومیت‌های مالی ــ که به موجب آن مردان ناتوان در پرداخت مهریه به زنــدان مــی‌افـتـنـد ــ بـاشـد، احـتـمـالا زندان‌های کشور به جای پذیرش اراذل و اوباش، دزدان، افراد مخل امنیت اجتماعی و... باید میزبان مردانی باشد که همسران آنها مطالبه مهریه کرده‌اند. اما چون قانون کارهای مهم‌تری هم دارد، در صورت اثبات این مساله که مرد توان پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد، مبلغ مهریه به شکل اقساط از او دریافت می‌شود. زندانی بودن مرد در اغلب موارد نه‌تنها کمکی به حل مشکل زن نمی‌کند، بلکه مشکلات دیگری را نیز برای هر دو طرف به وجود می‌آورد. به این ترتیب قانون با در نظر گرفتن شرایط خاصی این امکان را فراهم کرده که قاضی با رسیدگی به وضعیت مالی مرد و با اثبات ناتوانی او در پرداخت مهریه به صورت یکجا  اعسار او را بپذیرد و حکم به  تقسیط مهریه بدهد.

البته باید دقت کنید این حکم به صورت موقت صادر می‌شود و در انتهای تمام احکام مربوط به مهریه این مساله قید می‌شود که اگر زن بتواند بعدها اموالی از مرد به دست بیاورد، می‌تواند نسبت به وصول طلب خود از آنها اقدام کند. معنی این جمله هم این است که مثلا اگر مرد محکوم به پرداخت مهریه 500 سکه‌ای خود به شکل اقساط شد، تا پیش از پایان پرداخت این اقساط هر زمانی که زن بتواند اموالی را مبنی بر توانایی مرد برای پرداخت مابقی مهریه به دادگاه معرفی کند، این اموال توقیف و به دلیل «دین ممتاز» بودن مهریه، مهریه از آن کسر می‌شود. به همین سبب بسیاری از مردانی که در چنین شرایطی حکم اعسار و تقسیط بابت مهریه دریافت می‌کنند، امکان خرید خانه، داشتن حساب سرمایه گذاری بانکی، خرید خودرو و... را ندارند و زن می‌تواند با معرفی این اموال مهریه خود را مطالبه کند.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

تهدید به معنای ترساندن و بیم دادن بوده و عبارت است از واداشتن دیگری به ارتکاب جرم یا گرفتن مال؛ چندان که ترس از عاقبت فعل یا ترک فعل مذکور، فاعل را مطیع تهدیدکننده کرده باشد.

جرم تهدید از جمله جرایمی است که بزهکاران برای رسیدن به مقاصد خود به آن متوسل می‌شوند و تمام قوانین کیفری دنیا از جمله قانون مجازات اسلامی ایران، آن را جرم دانسته است.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

بسیاری ازمردم به علت عدم آشنایی با قوانین قضایی توان احقاق حقوق خود را ندارند، ازاین رو، قانون اساسی به آن‌ها اجازه داده است که برای دفاع ازخود وحقوق خود، وکیل انتخاب کنند، و در صورت عدم توانایی، امکان تعیین آن را برایشان فراهم گردد. 

مطابق اصل ۳۵ قانون اساسی در همهٔ دادگاه‌ها، طرفین دعوی حقّ دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد. 

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

آمارها می گوید روزانه ۵ازدواج میان اتباع خارجی با ایرانی ثبت قانونی می شود اما آمارهای غیررسمی عددی بیش از این را نشان می دهد که متاسفانه فرزندان حاصل از این ازدواج قربانیان این اتفاق هستند.چند سال قبل بود که اعلام شد ۳۲ هزار کودک بدون هویت و شناسنامه حاصل ازدواج زنان و دختران ایرانی با اتباع بیگانه است. خبری که اداره کل اتباع خارجی استانداری تهران منتشر و وضعیت این کودکان را نامعلوم اعلام کرد. این کودکان که اغلب از پدران افغان هستند نه شناسنامه دارند و نه می توانند تابعیت ایرانی داشته باشند و از هیچ حقوق قانونی برخوردار نیستند. پدران بسیاری از این کودکان در افغانستان به سر می برند و هیچ تعهدی نسبت به آنها ندارند.

نظر به این که آییننامه مربوط به ازدواج اتباع ایرانی با اتباع خارجی مربوط به ماده 1060 قانون مدنی میباشد و بر اساس این ماده ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در مواردی هم که منع قانونی ندارد موکول به اجازه مخصوصی از طرف دولت بوده که در تاریخ 45/12/6 این مهم با رعایت قوانین و مقررات به وزارت کشور محول گردیده است... علیهذا با عنایت به مطالب مطروحه در سمینار سراسری مسؤولین دفاتر امور اتباع و مهاجرین خارجی کشور در مشهد مقدس و به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر در نحوة تشکیل و چگونگی اقدام پروندههای ازدواجی٬ این دستورالعمل تدوین که امید است مثمرثمر واقع گردد.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

 یکی از مسائل نگران کننده فعلی که توجّه بسیاری از اندیشمندان و بالاخص حقوقدانان و جرم شناسان  را به  خود معطوف کرده است موضوع بزهکاری اطفال و نوجوانان  و نحوه مقابله با آن است. از آن جا که دلایل و عوامل بروز جرم در میان اطفال با افراد بزرگسال متفاوت بوده و از سوی دیگر این طبقه از جامعه دارای وضع روانی و اجتماعی حساس‌تر و به مراتب آسیب‌پذیرتری نسبت به سایران هستند، باید روشی متناسب با شرایط و موقعیت این افراد اتخاذ شود. اهمیت بزهکاری اطفال به حدی است که آن را به عنوان مشکل قرن یا آفت قرن نامیده‌اند.


سیاست جنایی افتراقی روشی است که تحت عنوان سیاست کیفری مربوط به کودکان و نوجوانان بزهکاراهمیت فراوانی دارد. برخورداری از یک سیاست جنایی و کیفری متناسب با شرایط و وضعیت صغار و نوجوانان که از آن به سیاست جنایی افتراقی یاد می‌شود، می‌تواند به جامعه مدنی برای پیشبرد یکی از اهدافش که پیشگیری از وقوع جرائم در آینده است، کمک کند. باتوجّه به وضع موجود، نخستین سؤالی  که مطرح می‌شود این است که آیا قانون نگاهی متفاوت به این کودکان دارد؟   آنچه در پی می آید گفت و گوی ما  با حجت‌‌الاسلام والمسلمین دکتر «محمد رسایی» حقوقدان و استاد حوزه و دانشگاه است.
  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

علامت تجاری یک آرم مشخص است که اجناس و خدمات به خصوص که توسط شخص یا تشکیلات خاصی تولید و فراهم شده‌اند را متمایز می‌کند. منشأ آن به زمان باستان بر می‌گردد؛ وقتی که صنعت گران امضاها یا علائم خود را روی آثار هنری و کاربردی خود چاپ می‌کردند. در طی سالها این علامت‌ها جای خود را به سیستم امروزی ثبت و حفاظت آرم تجاری دادند. این نظام به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند که از کالاها و خدماتی که ماهیت و کیفیت آنها مورد نظرشان است و با آرم مخصوص مشخص شده‌اند، بهره بگیرند.

هدف از آرم تجاری چیست؟

آرام تجاری از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالاها و خدمات یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت می‌کند. مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام‌ها اجازة متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند، تأیید می‌شود.از دیدگاه وسیع‌تر، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنند و این ابتکار را ترویج می‌دهند. حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش‌های رقبای غیرمنصف، مثل متقلبان،‌ برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائة خدمات نامرغوب یا متفاوت می‌شوند. این نظام، آگاهی و امکان سرمایه‌گذاری جهت تولید و فروش کالاها و خدمات را در منصفانه‌ترین شرایط ممکن به مردم می‌دهد و از این راه تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌کند.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

در مسیر جاده تهران – کرج راننده‌ای از روی بی‌احتیاطی با وسیله نقلیه‌ای مرتکب قتل غیر عمد می‌شود. قاعدتا مطابق ذیل ماده 714 قانون مجازات اسلامی وی باید 6 ماه تا 3 سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم شود، ولی فردای روز پرداخت دیه آزادانه در جامعه رفت‌و‌آمد می‌کند. احتمالا شما هم با چنین وقایعی روبه‌رو شده‌اید یا از اشخاص دیگری شنیده‌اید. نظر شما چیست؟ چرا افراد علی‌رغم محکوم شدن ،‌مجازاتشان به‌تعویق می‌افتد؟

جواب ساده است. اگر شما دادنامه آنها را تا انتها بخوانید، خواهید دید که دادگاه مجازات مذکور را به شکل مستند به موجب ماده 25 قانون مجازات اسلامی به مدت 2 سال معلق دانسته است.

  • مریم قدوسی