حکم عادلانه

به امید اینکه روزی در جهان تمامی قضاوتها عادلانه باشد و حقی از هیچ موجودی باطل نشود.

حکم عادلانه

به امید اینکه روزی در جهان تمامی قضاوتها عادلانه باشد و حقی از هیچ موجودی باطل نشود.

حکم عادلانه

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

لازم به ذکر است که امروزه شوراهای حل اختلاف به این موضوع رسیدگی می‌کنند. نحوه طرح دعوی نیز به این نحو است که مالک مال غیرمنقول با در دست داشتن سند مالکیت به شورای حل اختلاف محل وقوع مال غیرمنقول مراجعه کرده و با تنظیم دادخواست و طرح دعوی خلع ید به طرفیت (علیه) متصرف که در اصطلاح غاصب تلقی می‌شود، حق خود را مطالبه می‌کند.

شرط اصلی برای طرح دعوای مذکور، داشتن مالکیت بلامنازع است؛ به این معنا که مالک باید سندی در دست داشته باشد که مالکیت او را به طور کامل ثابت کند. در صورتی نیز که فرد واقعا مالک باشد اما مدرکی برای اثبات آن نداشته و طرف مقابل نیز ادعای مالکیت را قبول نداشته باشد، ابتدا مدعی مالکیت باید به دادگاه مراجعه و دعوای اثبات مالکیت مطرح کند و سپس با گرفتن حکم قطعی اثبات مالکیت، دعوای خلع ید در شورای حل اختلاف مطرح کند.

لازم به ذکر است که دعوای خلع ید با دعوای تصرف عدوانی و تخلیه ید متفاوت است زیرا منشا دعوای خلع ید، غصب است و هیچ قراردادی بین مالک و متصرف وجود ندارد. این در حالی است که در تخلیه، قرارداد وجود دارد اما با وصف اینکه مدت اجاره پایان پذیرفته، مستاجر حاضر به تخلیه ملک نیست.

در اینجا باید دعوای تخلیه مطرح کرد که در آن، مالکیت عین ملک نیز شرط نیست و همین که فرد مالک منافع باشد، کفایت می‌کند. برای مشورت در این مورد میتوانید به وکیل ملکی کیست مراجعه نمایید.

در خصوص دعوای تصرف عدوانی نیز باید گفت که این دعوی به دو صورت کیفری و حقوقی قابل طرح است. در دعوای تصرف عدوانی حقوقی، فقط اثبات سابقه تصرف کافی است و نیازی به اثبات مالکیت (عین و منافع) وجود ندارد و همین که سبق تصرف خواهان و لحوق (پیوستن) تصرف خوانده و عدوانی بودن تصرف ثابت شود، کافی است.

اما در شکایت تصرف عدوانی کیفری اختلاف نظر وجود دارد. عده‌ای مالکیت را شرط می‌دانند اما عده دیگری فقط سبق تصرف را کافی می‌دانند که رویه قضایی نظر نخست یعنی اثبات مالکیت را پذیرفته است.

دعوای خلع ید به معنای اعم

دعوای خلع ید به معنای اعم آن به ۳ دسته از دعاوی تقسیم می‌شود:

1- نخست؛ خلع ید به معنای اخص یا‌‌ همان دعوای مالکیت که طی آن مالک ملک، رفع تصرف دیگری را از ملک خود خواستار است.

2- دوم؛ دعوای تخلیه ید که در آن مالکیت نداشتن خوانده بر ملک مورد نزاع و در مقابل، قانونی بودن تصرف خوانده بر آن مورد قبول طرفین دعوا است و خواهان ادعا می‌کند که ادامه تصرفات خوانده بر آن ملک، خلاف قرارداد یا قانون است و باید از آن رفع تصرف شود. بنابراین در دعوای خلع ید مبنای قراردادی بین خواهان و خوانده وجود دارد.

3- قسم سوم؛ دعوای تصرف است که خود شامل دعاوی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق بوده و ممکن است به صورت کیفری یا حقوقی مطرح شود.

دعوای خلع ید به معنای اخص در ملک مشاع

در مورد امکان طرح این دعوا از طرف شریک مشاعی علیه شریک دیگر یا شخص ثالث، تقریباً مواد قانونی صریح بوده و اختلاف نظر خاصی مشاهده نمی‌شود.

ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی در این باره مقرر می‌دارد: «در مواردی که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک قسمتی از آن صادر شده باشد، از تمام ملک خلع ید می‌شود؛ ولی تصرف محکومله در ملک خلع ید شده مشمول مقررات املاک مشاعی است.»

منظور از قسمت اخیر این ماده در مورد مقررات املاک مشاعی، مواد ۵۷۶ و۵۸۲ قانون مدنی است که تصرف هر شریک در ملک مشاع را منوط به اذن سایر شرکا دانسته و در صورت نبود اذن، متصرف ضامن است. بنابراین محکوم‌له در دعوای خلع ید - به معـنای اخـص- در مـلک مشاع هنگامی می‌تواند تحویل ملک متنازع‌فیه به خود را تقاضا کند که از سایر شرکا اذن داشته باشد.

در این خصوص یک رأی مشورتی از سوی اداره‌کل حقوقی قوه قضاییه به شماره ۸۳۵۸/۷ مورخ ۶ بهمن ماه ۱۳۷۷ صادر شده که به ‌روشنی گویای این مطالب است: «چون حسب مواد ۵۸۱ و ۵۸۲ قانون مدنی، هیچ یک از شرکا بدون اجازه سایر شرکا حق دخل و تصرف در مال مشترک را ندارند، بنابراین چنانچه یکی شرکا بدون اجازه شریک دیگر در قسمتی از ملک مشاعی تصرف به عمل آورد، هر یک از شرکا حق دارد درخواست خلع ید وی را مطرح کند. در صورت خلع ید از متصرف، تحویل ملک به هر یک از شرکا موکول به موافقت تمامی‌ شرکا خواهد بود.

وجود اشتراک و افتراق خلع ید و تصرف عدوانی

در دعوای تصرف عدوانی، رعایت تشریفات دادرسی لازم نیست؛ در صورتی که در خلع ید رعایت این تشریفات لازم است؛ در حالی که هر دوی این دعاوی قابلیت تجدیدنظرخواهی را دارند.

در خلع ید به موجب ماده یک قانون اجرای احکام مدنی، ضروری است که حکم قطعی و سپس اجرایی شود؛ این در حالی است که چون دعوای تصرف عدوانی بلافاصله قابل اجرا است، نیازی به قطعی شدن و صدور اجراییه ندارد و درخواست تجدید نظر مانع اجرا نخواهد بود.

چه کسانی می‌توانند طرح دعوی کنند؟

در تصرف عدوانی لازم نیست شاکی، مالک باشد بلکه مستاجر، مباشر، خادم، رعیت، کارگر و هر کسی که به نمایندگی یا به امانت، مال غیر را متصرف است، می‌تواند به قائم‌مقامی مالک طرح دعوی کند. (ماده ۱۷۰ قانون آیین دادرسی مدنی)

این در حالی است که در دعوای خلع ید، فقط اشخاص ذی‌نفع یا وکیل یا قائم‌مقام یا نماینده قانونی می‌تواند طرح دعوی کند.

هزینه دادرسی

دعوی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق، غیرمالی است. در حالی که دعوی خلع ید، از جمله دعاوی اموال غیرمنقول مالی تلقی شده و از نظر پرداخت هزینه دادرسی، بر مبنای ارزش معاملاتی املاک در هر منطقه عمل می‌شود و اختلاف یا عدم اختلاف در مالکیت تاثیری ندارد.

غیر مالی بودن دعوای تخلیه ید

دعوای تخلیه ید یک دعوای غیر مالی است، بنابراین طرح این دعوا هزینه دادرسی کمتری نسبت به دعوای خلع ید دارد. زمانی که خواهان دادخواستی به خواسته خلع ید به دادگاه تقدیم می‌کند، شرایط و ارکان تشکیل‌دهنده این دعوا، اثبات مالکیت و تصرف غاصبانه است.

در این شرایط خواهان باید دلایل مالکیت خود را به دادگاه تقدیم کند تا دادگاه پس از رسیدگی به دلایل مالکیت و احراز سایر شرایط دعوا در ماهیت موضوع حکم صادر کند.

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که در نوشتن دادخواست اگر عنوان اشتباه برای دعوا انتخاب شود منجر به رد دعوا و از دست رفتن هزینه دادرسی می‌شود.

اقدامات دادگاه در خصوص دعوای خلع ید

۱- احراز مالکیت خواهان: از طریق استعلام ثبتی و ملاحظه سند مالکیت. (دادگاه باید ابتدا ماکلیت خواهان را احراز کند و سپس وارد ماهیت دعوا شود)

۲- تشخیص غیرقانونی و مشروع نبودن تصرف خوانده.

۳- احراز اینکه تصرف خوانده در محدوده مالکیت خواهان است یا خیر و میزان تصرفات وی: از طریق معاینه محلی، تحقیق محلی و در صورت نیاز، جلب نظر کارشناس.

خوانده در این دعوا باید برای مشروعیت تصرفش دلیل بیاورد؛ در غیر این صورت، تصرف وی غاصبانه است؛ چرا که مالک حق هر نوع استفاده و تصرف در مایملک خود را دارد.

وقتی فردی مالکیت خود را با ارایه سند مالکیت به اثبات می‌رساند و خوانده نمی‌تواند برای مشروعیت تصرفش دلیل بیاورد و به عنوان مثال ثابت کند که تصرفش ناشی از اجاره بوده یا ملک مورد دعوی را خریداری کرده، در این صورت تصرفش ناشی از غصب است. به این معنا که تصرف باید با رضایت و اذن مالک باشد.

اگر خواهان مورد معامله را خریداری کرده باشد و مورد معامله به وی تحویل داده نشده است، باید دادخواست الزام به تحویل مورد معامله را بدهد یا این موضوع را در دعوای االزام به تنظیم سند مطرح کند و اگر بخواهد دعوی خلع ید مطرح کند، این دعوی را وقتی می‌توان طرح کرد که مالکیت خواهان استقرار یافته باشد و وقتی دادخواست الزام به تنظیم سند داده می‌شود تا زمانی که حکم به نفع خواهان صادر و اجرا نشده و سند به نام و مالکیتش استوار نشده است، نمی‌توان این دعوی را طرح کرد و قابلیت استماع تا آن زمان را ندارد.

نکاتی چند درباره خلع ید

چنانچه ملکی به ثبت نرسیده و قانون ثبت هنوز در آن اجرا نشده باشد، داشتن سند مالکیت برای احراز مالکیت خواهان موضوعیت ندارد. حکم قطعی محکمه دال بر اثبات مالکیت پیوست دادخواست می‌شود.

چنانچه خواهان با ارایه سند عادی در چنین املاکی مدعی مالکیت شده و تقاضای خلع ید کند، دادگاه به هر دو موضوع رسیدگی و پس از احرز مالکیت حکم به خلع ید صادر می‌کند و چنانچه ملک به ثبت رسیده اما سند رسمی به نام خواهان نباشد، وی می‌تواند دعوی الزام به تنظیم سند رسمی را توام با خلع ید مطرح کند.

مرجع رسیدگی‌کننده پس از احراز صحت وقوع بیع، ضمن الزام به تنظیم سند، حکم بر خلع ید را  نیز صادر می‌کند.

مالک ملک مشاعی به تنهایی می‌تواندعلیه غاصب، دعوی خلع ید طرح کند.

صدور حکم خلع ید از شریک نیز قابل تصور است، زیرا طبق مواد 350 و 362 قانون مدنی، بیع اموال مشاع تجویز شده و از آثار بیع صحیح، قبض و اقباض مبیع و ثمن است که در اینجا، اقباض به معنای تخلیه و خلع ید است.

از سوی دیگر تصرفات شریک در مال‌الشرکه بدون رضایت شریک دیگر ممنوع است که نحوه اجرای آن در ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی بیان شده است اما گاهی به جای خلع ید در اینگونه دعاوی، خواسته وضع ید یا تسلیط ید بیان می‌شود.

خلع ید ملک غصبی و تحویل آن به مالک قانونی بدون قلع و قمع مستحدثات امکان‌پذیر نیست  و تا زمانی که بناهای غیر مجاز نیز قلع و قمع نشده باشد، تصرفات غاصبانه متجاوز ادامه پیدا کرده و خلع ید محقق نمی‌شود. (نظر دیوان عالی کشور مستفاد از مواد 313 و  314 قانون مدنی)/حمایت

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

قانون مجازات اسلامی برای دیه دو تعریف بیان کرده است، طبق ماده 15 "دیه مالی است که از طرف شارع برای جنایت تعیین شده است "  و دیگری را در ماده 294 اینگونه بیان کرده است که "دیه مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو به مجنی علیه یا به ولی یا اولیاء دم او داده می‌شود".

دیه در این موارد از صندوق دیه بیت‌المال پرداخت می‌شود:

گاهی اوقات دیه مقتول از سوی دولت (بیت‌المال) به ورثه‌اش پرداخت می‌شود. پرداخت دیه از بیت المال در شرایط خاصی انجام می‌شود طبق ماده 58 این قانون "هر گاه در اثر تقصیر یا اشتباه قاضی در موضوع یا در تطبیق حکم بر مورد خاص، ضرر مادی یا معنوی متوجه فردی شود، در مورد ضرر مادی در صورت تقصیر، مقصر طبق موازین اسلامی ضامن است، در غیر این صورت خسارت به وسیله دولت جبران می‌شود."

**هرگاه در اثر خطای قاضی، در حکم و یا تشخیص موضوع و یا تطبق حکم بر موضوع، ‌شخص بی‌گناهی محکوم به مرگ شده و متحمل خسارت بدنی شود دیه قتل یا جراحت از بیت‌المال است، خطای قاضی به این علت که قاضی شرایط قضاوت را ندارد و یا خلاف کتاب و سنت حکم کرده است. همچنین میتوانید برا اطلاعات بیشتر به نحوه تعیین میزان دیه مراجعه کنید.

** در مواردی که لوث علیه شخصی محقق شده باشد، ولی اولیاءدم حاضر به قسامه نشوند، در صورتی که متهم و اقربای او قسامه را اجرا کنند ، قصاص از متهم ساقط شده و بیت‌المال،‌ دیه مقتول را خواهد پرداخت. (لوث اماره‌ای است که، ظن غالب به صدق مدعی دارد. مانند اینکه  یک نفر چاقویی خونی داشته باشد و بر بالای سر مقتولی دستگیر گردد . یا مقتولی را در خانه کسی یا درمحله گروهی پیدا کنند ، به شرط آنکه عداوتی ما بین آنها وجود باشد ، و گرنه لوث نیست » . )

**در مواردی که هیچ یک از مدعی و مدعی‌علیه بینه ندارند و مدعی هم حاضر به قسم یاد کردن نیست و قسم را متوجه مدعی‌علیه کرده است، با قسم خوردن مدعی‌علیه ، دعوی پایان می‌پذیرد و در این صورت دیه مقتول باید از بیت‌المال پرداخت شود .

**هرگاه شخص یا اشخاصی در اثر ازدحام کشته شوند و یا جسد مقتولی در خیابان و اماکن عمومی پیدا شود و نتوان این قتل را به کسی منتسب کرد، دیه از بیت‌المال پرداخت می‌شود. فرقی نمی‌کند که متوفی به واسطه قتل عمد کشته شده باشد یا قتل غیرعمد مانند قتل ناشی از بی‌احتیاطی در امر رانندگی. پس اگر جسد فردی در اتوبان و یا جاده پیدا شود و پس از بررسی به دست آید که آن شخص در تصادف کشته شده و تلاش مراجع انتظامی و قضایی نیز برای شناسایی مقصر بی‌نتیجه بماند در این حالت ورثه این شخص دیه او را از دولت دریافت می‌کنند.

**دیه افرادی که در اثر آشوب و اغتشاش مصدوم یا کشته شده‌اند.

**دیه مقتولی که بر اثر سقوط غیر ارادی شخصی دیگر کشته شده است .

**در مواردی که عبور عابر پیاده ممنوع است اگر عابر عبور کند و راننده‌ای که با سرعت مجاز و مطمئنه در حرکت باشد و وسیله نقلیه او نقص فنی نداشته باشد راننده مسئولیتی در مورد دیه نخواهد داشت. اما درخصوص اینکه جسد شخصی در خیابان پیدا شود و برای قاضی دلیلی بر وقوع قتل او از سوی شخصی یا اشخاصی نباشد دادگاه باید دیه او را از بیت‌المال بدهد.

**درصورتی که شخصی فوت کند و صدمه غیر عمد باشد اگر شخص مصدوم مجهول الهویه باشد و اولیای دم شناسایی نشود دادستان به نمایندگی از اولیای‌دم تقاضای تعقیب می‌کند و دادسرا رسیدگی می‌کند و دادگاه هم حکم صادر می‌کند و پرونده برای اجرا ارسال می‌گردد وقتی محکوم علیه دیه را پرداخت کرد، دیه به حساب بیت‌المال (که یک حساب سپرده مخصوص است) واریز می‌شود تا زمان شناسایی اولیاء دم در این حساب می‌ماند و بعد از شناسایی اولیاء دم و ارائه گواهی انحصار وراثت دیه به آنها پرداخت می‌شود. درصورتی که محکوم علیه دیه را پرداخت نکرد دادستان می‌تواند تقاضای اعمال ماده 696 ق.م.ا یا ماده 2 را بکند.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

طلاق از طرف زوج

در قبل از سال 1372 هرگاه زوج مایل بود که همسرش را طلاق دهد به دفاتر ثبت طلاق مراجعه و و با حاضر کردن دو شاهد مرد عادل و بالغ  و پرداخت کلیه حق وحقوق مالی زن و جاری شدنن صیغه طلاق همسر خود را طلاق میداد. اما به علت اینکه بسیاری از این طلاق ها در شرایط احساس عصبانیت مرد ایجاد می شد و پس از مدتی با پشیمانی، منجر به رجوع مرد به زنن می شد و متعاقب آن سبب بی نظمی و مزاحمت برای دفاتر می گشت.

قانونگذار تصمیم گرفت که با مصوب این ماده در قانون مدنی، مرد را هم ملزم نماید که از طریق دادگاه اقدام به درخواست طلاق همسرش نماید زیرا با توجه در نوبت قرارگرفتن پرونده و تشریفات داوری و آوردن شهود و طی این مدت چنانچه مرد در شرایط احساسی تصمیم به طلاق گرفته در این مدت، بسیاری از مردان در نیمه راه اقدامات خود نسبت به طلاق همسرش، منصرف می شوند و پیش بینی قانوگذار، به تجربه عیناٌ واقع شده است.

صورت دیگر این امر، در صورت مصمم بودن مرد به طلاق همسرش نیز عیان است که دراین صورت پس از صدور حکم طلاق هنگام اجرای صیغه طلاق مرد ملزم است که تمامی حق و حقوق زن را پرداخت نماید در غیر این صورت صیغه طلاق بدون رضایت همسرش یعنی بدون گذشت زن از کلیه امور مالیش، صیغه طلاق جاری نمی شود. به عبارت بهتر در هنگام جاری شدن صیغه طلاق مرد حتما بایستی حقوق مالی زن را پرداخت نماید.

یکی از نکات حائز اهمیت در زمانی که چگونگی طلاق از طرف زوج صورت میگیرد اگر درخواست طلاق مربوط به سوء رفتار زوجه نباشد در این صورت زوج نصف اموالی که بعد از عقد نکاح حاصل شدهه طبق دستور دادگاه به زوجه تعلق میگیرد.

در مورد طلاق از جانب زوج باید گفت صرف مراجعه زوج به دادگاه و حاضر و مهیا بودن بودن تشریفات رسیدگی موجب نخواهد شد که دادگاه در همان جلسه اقدام به دادن رای نماید بلکه حداقل زمان لازم بر ای سیر این مسیر مدت 6 ماه خواهد بود.

همانطور که از ظاهر ماده 1133 پیداست زوج در هر زمانی حتی بدون در دست داشتن دلایل موجه میتواند اقدام به درخواست طلاق نماید. (در حالی که اگر طلاق بخواهد از جانب زوجه واقع شودد نیاز به اثبات یکسری موارد مطرحه در قانون خواهد داشت که در قسمت مربوط به طلاق از جانبب زوجه توضیح داده شد.)

در صورتی که زوج بدون هیچ دلیل موجهی تصمیم به طلاق بگیرد چه حقوقی برای زوجه متصور خواهد بود؟

مهریه، نفقه و اجرت المثل ایام زناشویی باید پرداخت شود.
مبلغی به عنوان نحله (اگر دادگاه صلاح بداند) و در صورتیکه میزان مهریه کم باشد به زوجهه پرداخت میشود.
 نصف اموالی که زوج بعد از ازدواج به دست آورده به زوجه داده میشود.

حال اگر زوج دلیل موجهی برای طلاق داشته باشد آیا در این حالت نیز حقوق زن پابرجا خواهد بود؟

نفقه، مهریه و اجرت المثل باید پرداخت شود و وجود دلیل موجه این سه حق مالی را از زن سلب نخواهد کرد. منظور از اجرت المثل مبلغی است که کارشناس آن را با توجه به مدت ازدواج و وضعیت زن و مرد محاسبه خواهد کرد که در مبحث اجرت المثل به تفصیل راجع به آن توضیح داده شده.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

سفر به چین

چین یک کشور بزرگ، شامل ۲۲  استان، ۵ منطقه خود مختار و ۲ منطقه ویژه اداری (هنگ کنگ و ماکائو (است. امکان استفاده از راه ‌های زمینی و هوایی برای طی کردن مسافت‌ های طولانی در چین وجود دارد و این موضوع تا کنون اهمیت زیادی در جذب توریست به کشور داشته است. سه تعطیلات مهم ملی در چین وجود دارد که در آن زمان بزرگراه‌ ها، قطارها، هواپیماها و… مملو از مسافر می‌شوند. سال نو چینی که به آن جشنواره بهاره نیز گفته می‌شود، اولین مورد از این تعطیلات است. جشنواره بهاره چینی ‌ها معمولاً ۱۵ روز طول می کشد، این تعطیلات اواخر ماه ژانویه تا اواسط فوریه است که در سال ‌های مختلف زمان آن فرق می‌کند. دو تعطیلات دیگر چین که با نام تعطیلات هفته طلایی شناخته می‌شود، اول ماه می و اول ماه اکتبر است و هر کدام یک هفته به طول می‌انجامد.


 

در طول تعطیلات عمومی مورد بحث، میلیون‌ها نفر از مردم چین برای دیدار خانواده‌های خود به زادگاهشان می‌روند و یا به گشت و گذار در مکان‌های محبوب و جذاب این کشور مبادرت می‌کنند. احتمالا توریست ‌ها تمایل ندارند که در میانه‌ این شلوغی‌ها در چین باشند و از سویی دیگر در زمان این تعطیلات هزینه‌ های مربوط به بلیط قطار، هواپیما، اقامت در هتل و هزینه‌های ورودی مکان‌های توریستی بسیار گران است و از این جهت نیز مشکلاتی برای توریست‌ها به وجود می‌آید.

چند موضوع مهم که باید در سفر به چین مورد توجه قرار گیرد:

پرواز‌ ها به مقصد چین و پروازهای داخلی

فرودگاه بین المللی هنگ کنگ در جزیره لانتو (Lantau) واقع شده است و البته یک خط راه‌ آهن سریع و راحت به منطقه تجاری و مرکزی این شهر دارد.شانگهای دو فرودگاه دارد که فرودگاه هونگ چیائو قدیمی تر است و عمدتا برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما، فرودگاه پودونگ (Pudongg) مدرن و بزرگتر است و برای پروازهای بین ‌المللی از آن استفاده می‌شود. یک قطار سریع ‌السیر هم به حمل مسافران از فرودگاه پودونگ به مرکز شانگهای مبادرت می‌کند.
 فرودگاه پکن بعد از فرودگاه بین ‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا در رتبه دوم جهان به لحاظ ترافیک مسافری قرار دارد. از سویی دیگر، فرودگاه جدید داکسینگ ( (Daxingنیز در حدود ۳۰ مایلی جنوب پکن در حال ساخت است که در سال ۲۰۱۸ به عنوان بزرگترین فرودگاه جهان تکمیل می شود.

بهترین تجربه‌ها در چین

بازار حمل و نقل هوایی داخلی چین به سرعت در حال رشد است، به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۸۰  فرودگاه تجاری در این کشور فعال هستند. حداقل ۹ خط هوایی جدید طی سال ‌های اخیر به عرصه حمل و نقل هوایی چین اضافه شده است که برخی از آنها بر روی مسیرهای کم هزینه تمرکز کرده‌اند. گفتنی است؛ از سال ۲۰۱۳ ممنوعیت سرمایه‌گذاری در خطوط هوایی برای بخش خصوصی برداشته شده و به همین سبب فضا برای سرمایه‌گذاری‌ های بیشتر مهیا شده است.
بر اثر تاسیس خطوط هوایی داخلی جدید در چین مانند شانگهای ایرلاینز (Shanghai Airlines)، تیانجین ایرلاینز (Tianjin Airliness)  (بخشی از خط هوایی چاینا ایسترن (China Eastern))، ایکسامن ایرلاینز (Xiamen Airlines) و دراگون ایر (Dragonair)، امکان ارائه خدمات گسترده به مسافران برای سفر به مقصدهای کوچکتر که قبلا فقط می‌توانستند با قطار و اتوبوس به آنجا بروند، به وجود آمده است. مهم اینکه، در صورت خریداری بلیط پرواز ایالات متحده به چین از سایت ‌هایی مانند پرایس لاین (Priceline) یا اکس پدیا (Expedia) پول کمتری پرداخت می‌شود، نسبت به اینکه همین بلیط از وب سایت شرکت هواپیمایی خریداری شود. از سویی دیگر، اگر در یک منطقه بزرگ شهری زندگی می‌کنید، امکان بررسی پروازهای موجود به چین از طریق آژانس‌های مسافرتی چینی وجود دارد.
آژانس ‌های مسافرتی چینی، به این دلیل که با خطوط هوایی مختلف همکاری می‌کنند، همیشهه بلیط‌های دارای تخفیف را برای ارائه در اختیار دارند. همچنین، تقریبا تمام آژانس ‌های مسافرتی در محله چینی ‌ها کارکنان انگلیسی زبان دارند که با آغوش باز در خدمت مسافران هستند.
برای سفارش بلیط پرواز داخلی می‌توانید از وب سایت عالی سی تریپ (Ctrip) استفاده کنید و جالب اینکه، امکان رزرو هتل محل اقامت‌تان نیز از طریق آژانس‌ های مسافرتی و دفاتر فروشش بلیط هواپیمایی وجود دارد.
شما همچنین می توانید رزرو هتل خود را از طریق میز رزرو، دفاتر فروش بلیط هواپیمایی و یاا آژانس های مسافرتی محلی است. در مورد هزینه خدمات باید گفت که افراد گزینه ‌های متعددی در زمینه مبلغ کرایه پرواز پیش رو دارند و البته جای نگرانی در مورد مشکل زبان نیز وجود ندارد. در چین به وفور از پیک آنلاین برای ارسال‌ها استفاده میشود.
نکته مهم: پروازها در چین عمدتا تحت تثیر عواملی مانند مه‌آلود بودن هوا، شرایط آب و هواییی و جوی بد و البته آلودگی هوا قرار می‌گیرند و امکان لغو و یا تخیر آنها زیاد است. تمام پروازهای غیر نظامی و فعالیت‌های هوایی در چین به شدت تحت نظارت هستند و توسط ارتش چین کنترل می‌شود. گفتنی است؛ در صورت لزوم، سفر با قطارهای سریع ‌السیر می‌تواند یک جایگزین بسیار قابل اطمینان برای پروازهای هوایی باشد.

 
  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

تفاوت در فرهنگ و منطقه جغرافیایی باعث شده کشور ها وسایل نقلیه مخصوص خود را داشته باشند. بسیاری از این وسال نقلیه فقط در مناطق خاصی استفاده می شود و شاید هیچ جای دیگر در جهان نتوان آنها را پیدا کرد. همین باعث شده که این موضوع برای ما که در ایران زندگی می کنیم جذابیت زیادی داشته باشند. به همین خاطر مطلبی تهیه کردیم که شیوه های حمل و نقل خاص مناطق مختلف دنیا را به شما نشان میدهد.

با هم برای دیدن جالب ترین وسایل نقلیه، به سفری به دور دنیا میرویم.


جیپنی ، فیلیپین

آمریکایی ها بعد از جنگ جهانی دوم اتوبوس های جیپی که استفاده کرده بودند را به محلی های فیلیپین هدیه دادند و از آن زمان بسیاری از این ماشین ها برای مصارفی از جمله حمل و نقل استفاده شده اند. البته محلی ها کمی هم تغییرات در اونها دادند که باعث شده این ماشین ها شکل جدیدی به خود بگیرند.

اتوبوس مرغی ، پاناما

همان اتوبوس های زردی که در آمریکا به عنوان سرویس مدارس استفاده می شود هستند که هر کدام به شکل خاصی تزئین شده اند. دلیل اینکه به آنها اتوبوس های مرغی گفته می شود این است که در قدیم از این اتومبیل ها به عنوان وسیله ای برای جابجایی مرغ ها و دیگر پرنده ها استفاده می شده.

سورتمه مونت، مادیرا

این یکی از عجیب ترین و هیجان انگیز ترین راه های حمل و نقل در دنیاست. یک سورتمه چوبی که با اعمال کمی تغییرات برای لیز خوردن روی آسفالت آماده شده. ۲ نفر که به عنوان راننده های آن در پشت آن سوار می شوند. این وسیله در قرن ۱۹  اختراع شده و یکی از هیجان انگیز ترین راه ها برای پایین آمدن از شیب های طولانی است. سرعت این وسیله نقلیه به ۵۰ کیلومتر در ساعت هم می رسد.

قطار های بامبو، کامبوج

به این قطار ها “نوری” گفته می شود و ساختاری بسیار ساده دارند. این صفحه های چوبی که از بامبو ساخته شده اند به موتور برقی وصل می شوند که آنها را با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت روی ریل های قطار می کشد. و همانطور که می بینید نداشتن هیچ گونه ایمنی در این وسیله می تواند دلیل هیجان انگیزی آن باشد.

قایق های اوراقی، هنگ کنگ

قایق های قدیمی که در قرن دوم اختراع شدند و تا امروز به همان شکل تولید شده اند و برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار گرفته اند. امروز هم از این قایق ها در ابعاد بزرگتر ساخته شده که برای جابجایی توریست ها در هنگ کنگ استفاده می شود.

هابال هابال، فیلیپین

یکی از معروف ترین وسایل نقلیه در فیلیپین بوده که در حال حاضر استفاده از آن به شکلی که در قدیم انجام می شده ممنوع شده است. این وسیله با اینکه یک موتور معمولی به همراه یک سایه بان است ولی قابلیت حمل و نقل ۷ تا ۹ نفر را دارد. در واقع این قابلیت به حجم مسافران و توانایی راننده بستگی دارد ولی دیده شده که تا ۱۰ نفر هم سوار یک هاپال هاپال شده اند و به همین دلیل است که استفاده از آن در حال حاضر فقط برای یک مسافر مجاز است. در فلیپین در حال حاضر نیز استفاده از انواع پیک موتوری اینترنتی دیده میشود.

ریل کارت، فیلیپین

استفاده از ریل های قطار زمانی که قطاری در راه نیست روش جدیدی از حمل  و نقل را به وجود آورده که به آن ریل کارت گرفته می شود . صفحه های چوبی سبکی که چرخ های کوچکی هم دارند قایلیت حمل ۶ تا ۸ مسافر را دارند . اگر صدای قطار شنیده شود خیلی راحت صفحه را از روی ریل برداشته و منتظر می شوند تا قطار عبور کند.

ماتاتو، کنیا

اگر به کنیا سفر می کنید  خوب است که یکی از ارزان ترین و هیجان انگیز ترین راه های سفر های شهری را هم بشناسید. مینی بوس و یا ون هایی که روی آنها نقاشی های عجیبی با رنگ های شاد کشیده شده است ماتاتو نام دارند که قابلیت حمل ۱۴ تا ۲۴ نفر را دارند و بهترین راه برای گشتن در خیابان های کنیا هستند.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

قطعاً نام سرقفلی و حق کسب و پیشه را شنیده اید که تقریباً یک مسئله قدیمی است که در روابط بین موجر و مستاجر به آن برخورد می کنیم.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

نهی در معاملات

موضوع ممنوعیت معامله اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی از مسائل مبتلا به دفاتر اسناد رسمی است. دفاتر اسناد رسمی در مواجهه با اسامی اشخاص که اعمال حقوقی آن ها مورد نهی مراجع قضایی قرار گرفته و مراتب بخشنامه های مربوط، ابلاغ گردیده است، در اجرای تکالیف مقرر از تنظیم سند خودداری می نمایند. بررسی مبنای قانونی محدودیت معاملات اشخاص، محصور بودن شرایط اساسی صحت معامله، جایگاه نهی قانون گذار در معاملات و مانند آن این نکته را متبادر به ذهن می کند که در صورت انجام چنین معاملاتی نقل و انتقال اموال به نحو صحیح انجام پذیرفته و وجود حکم ممنوعیت معامله نمی تواند دلیل بطلان معامله تلقی گردد.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

اجرت‌المثل یکی از همان حقوق ویژه‌ای است که شرع و قانون برای زنان در نظر گرفته است. زن وظایف خاصی در زندگی زناشویی دارد که توسط قانون و شرع برشمرده شده است. این وظایف شامل تمکین عام و تمکین خاص است. مطابق قانون به محض ازدواج، میان زوجین وظایف و تکالیفی برقرار می‌شود که آنها باید نسبت به یکدیگر آن را انجام دهند.

  • مریم قدوسی
  • ۰
  • ۰

منظور از دستور فروش ملک مشاع مراجعه مالک به مرجع ذیصلاح و ارائه سند مالکیت و درخواست مبنی بر اعلام نظر دادگاه جهت صدور دستور فروش می باشد.

مراحل اخذ دستور فروش ملک مشاع چگونه است؟

ابتدا ذینفع (کسی که سند مالکیت به نام ایشان است) باید به اداره ثبت اسناد و املاک منطقه مراجعه نماید و از آن اداره  با توجه به میزان سهمی که از ملک دارد درخواست افراز و تقسیم ملک مشاع را نماید. سپس اداره ثبت بررسی می نماید که آیا این ملک قابل افراز می باشد یا خیر؟ چنانچه ملک از دید اداره ثبت قابل افراز بود نظر خود را مبنی بر قبول درخواست مالک اعلام می نماید . اما درصورتی که نظرش بر غیر قابل افراز بودن باشد، ذینفع باید به دادگاه مراجعه و تقاضای صدور دستور فروش ملک مشاع را از دادگاه نماید.

برای اطلاعات بیشتر به وکیل املاک مراجعه کنید.

چند نکته:

  • اگر ذینفع قبل از صدور سندرسمی نسبت به ملکی تقاضای افراز نماید رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه می باشد و چنانچه درخواست بعد از صدور سند رسمی باشد در صلاحیت اداره ثبت اسناد و املاک منطقه می باشد.
  • در صورتی که ملک مورد نظر بصورت مشاعی تحت تملک دونفر باشد باتوجه به صراحت قانون در خصوص حق شفعه، مالکی که خواهان فروش سهم خود می باشد می بایست ابتدائاَ از طریق اظهارنامه از شریک خود بخواهد که آیا خواهان خرید سهم وی می باشد یا خیر؟
  • دستوری که دادگاه در خصوص درخواست مالک برای فروش صادر می نماید آنچنان که از نام آن برمی آید صرفاً یک دستور قضایی می باشد و به جهت اینکه در زمره احکام دادگاهی نمی گنجد واجد آثار مربوطه در خصوص احکام نیز نمی باشد.

پاسخ به سوال:

تصمیم واحد ثبتی در خصوص عدم افراز ملک مشاع قابل اعتراض می باشد یا خیر؟

پاسخ: باتوجه به صراحت قانون به محض اعلام واحد ثبتی مبنی بر قابل افراز نبودن ملک مشاع، آن نظر قطعی و غیر قابل اعتراض می باشد، لذا مالک می بایست درخواست خود را در دادگاه ذیصلاح مطرح نماید.

  • مریم قدوسی